Wie zijn we?

"Stedelijk Gymnasium zo Brabants en zo Bosch, wie door jou gegrepen wordt, laat je niet meer los."

Dit zijn twee regels uit het schoollied dat in het schooljaar 1998-1999 gecomponeerd werd ter gelegenheid van het dubbele lustrum van onze school. Het Stedelijk Gymnasium bestaat al sinds 1848. Zijn voorganger, de Bossche Latijnse school wordt zelfs reeds genoemd in een document uit 1274 en telde bekende persoonlijkheden als Erasmus, Mercator en Macropedius tot zijn leerlingen. Onze school kent dus een hele lange traditie.

Wat maakt het Stedelijk Gymnasium zo bijzonder?

• Het is een kleinschalige school met een kleine 800 leerlingen. Dat maakt het mogelijk dat iedereen iedereen kent en dat de benadering persoonlijk is.
  • Het is een categoriale school, waar alleen vwo+ onderwijs gegeven wordt. Leerlingen blijven de eerste drie jaar in principe bij elkaar in dezelfde klas.
  • Het is een school waar gepresteerd mag worden. Het is dan ook heel gewoon dat leerlingen meedoen aan Olympiades, wedstrijden (zoals essay-, schaak-, poëzie- en sportcompetities), debatwedstrijden, jeugd-parlement e.d. Ook het kiezen van extra vakken is heel normaal.
  • Het is een school met aandacht voor enthousiaste gymnasiasten, ieder met een eigen talent van welke aard dan ook. Voor allerlei groepen hebben we meestal wel een eigen vorm van begeleiding of uitdaging.
  • Het is een openbare school, waar men elkaar respecteert. Pesten en discriminatie horen daar niet bij en worden dan ook niet getolereerd.